Reis naar Bretagne – 9 dagen

De reis duurt 9 dagen. Vanuit Nederland vertrekken we op de zaterdag en komen zondagmiddag of zondagavond aan in Rennes. Mensen die de reis wel mee willen maken maar niet met de bus meewillen, kunnen direct naar Rennes gaan. Dat kan uiteraard met de auto, maar er zijn ook directe vluchten vanaf Schiphol naar Rennes. Vlucht duurt 90 minuten. Prijs ligt ongeveer op € 250,- voor een retourticket. Rendez-vous in Rennes. Diegenen die op eigen gelegenheid zijn gekomen, stappen in Rennes op de bus en dan gaan we op de maandag van start. In Bretagne volbrengen we een programma van 5 dagen en komen we weer terug in Rennes. Daarna zijn er weer 2 dagen beschikbaar om naar Nederland terug te keren.

Dag 1 – Reisdag vanaf Nederland.

Afstand vanaf Groningen tot Rennes is circa 1000 km. Er zal een tussenstop zijn in Amiens op circa 600 km van Groningen gerekend.

De stad is gesticht door de Galliërs, onder de naam Samarobriva, wat “brug over de Somme” betekent. Julius Caesar bracht er tijdens zijn campagne ter onderwerping van Gallië de winter van 54 op 53 v. Chr. door. De schrijver Jules Verne bracht een groot deel van zijn leven door in Amiens, stierf er en ligt er begraven. Zijn naam werd gegeven aan het stenen Cirque Jules Verne van Amiens. Voor de laatste meditatie van de reis is voor de liefhebbers een bezoek aan de kathedraal van Amiens onontbeerlijk. Daar ligt namelijk een prachtig labyrint op de vloer. Een laatste moment om in jezelf te keren en de reis nog even met jezelf door te nemen alvorens we terugkeren naar Nederland.

 

Amiens

Dag 2 – Van Amiens naar Rennes, rust en verblijf in hotel in Rennes.

Dag 3 – Rennes – De dag van Koning Arthur

De dag van Koning Arthur. In dit gebied is de legende van koning Arthur nog heel levend. Ga mee op reis door de legende van Arthur. Van de eerste Kelten tot de Tempeliers tot de Middeleeuwen, de plek is met recht magisch. Arthur, een legendarisch personage met een bijzondere lotsbestemming. De komst in de wereld van koning Arthur werd bevolen door de bovennatuurlijke krachten waarvan Merlijn de uitvoerder is. Arthur, zoon van Uther Pendragon, werd geboren onder auspiciën van de draak, het fantastische dier dat hij op zijn banier droeg. Hij werd geboren in Tintagel, in een kasteel dat tijdens elke zonnewende verdween. Zijn zus Morgane is begiftigd met magische talenten en hij wordt zelf bezocht door profetische dromen. Magie, en daardoor de goddelijke krachten, moeten zijn intrede in het leven leiden. Arthur’s jeugd is vergelijkbaar met die van veel helden. Zich niet bewust van zijn afkomst, wordt de jongeman ver van de macht grootgebracht, beschut in een toevluchtsoord dat door iedereen wordt genegeerd, en blijkt hij een veelbelovende krijger te zijn.

Excalibur - het zwaard van ArthurExcalibur

Een van de bekendste verhalen over koning Arthur gaat over een zwaard dat vastzat in een grote steen. De tovenaar Merlijn had het erin gestoken. Hij voorspelde dat wie het zwaard uit de steen kon trekken, koning van Engeland werd. Een hele rits ridders had het al geprobeerd maar niemand kreeg er beweging in. Het ding zat muurvast. Toen kwam Arthur toevallig voorbij. Hij was nog maar een jong kereltje en toch trok hij het zwaard zonder enige moeite uit de steen. Arthur was nu koning van Engeland en zijn wonderlijke avonturen konden beginnen. Zodra de koning heeft bewezen dat hij het vertrouwen van de Andere Wereld waardig is (Vivian vertelt hem zelf dat hij de geliefde van de feeën is), stromen bovennatuurlijke wezens naar zijn glinsterende hof in Camelot. Vanaf zijn jeugd confronteert Arthur angstaanjagende, niet-menselijke krachten.

Zo gaan we vandaag beginnen met een korte wandeling langs het meer van Trémelin, alwaar het zwaard van Merlijn – Excalibur – in een steen is gegoten. Vanzelfsprekend geldt ook vandaag de nog dat degene die het zwaard eruit kan trekken automatisch koning wordt.

Van daar reizen we door naar het hart van Brocéliande, een prachtig gebied met bossen en diverse mysterieuze plekken, zoals het graf van Merlijn de tovenaar en de daar vlakbij gelegen Fonteine de Jouvence, de fontein van de jeugd. Voor meer informatie over Brocéliande, klik hier. Brocéliande staat synoniem voor verbeelding, betovering en legendes. We gaan de verhalen van Merlin, Arthur, Lancelot, de feeën Viviane en Morgane ontdekken.

In het populaire verhaal over koning Arthur en Merlijn, nam Merlijn de jonge prins onder zijn hoede en liet hem uit veiligheidsoverwegingen opvoeden bij een eenvoudig gezin in een huis ergens in een bos. Merlijn was Arthur’s leermeester. Hij leerde hen boogschieten, zwaardvechten en Latijn.

Graf van MerlijnDe drie rode leisteenplaten van het graf van Merlijn zijn al een paar duizend jaar geleden geplaatst in de aarde van Brocéliande, in het noordoostelijke deel van het bos. Duizenden bezoekers komen hier elk jaar, in de hoop daar een beetje van de geest van de tovenaar te vinden, hem te smeken – of hem te bedanken voor zijn welwillende hulp.

Fontein van de JeugdVoor de geschiedenis van de Fontein van de Jeugd moeten we terug naar het begin van de 19e eeuw. Een notabele die dol is op Romeinse en Keltische oudheden, verklaart de mythische Fontein van de Jeugd te hebben gevonden aan de rand van het beroemde bos van Brocéliande, vlakbij het graf van Merlijn. Hij verleent deze eenvoudige ronde waterput een grandeur uit het verleden. Het beschrijft enorme stenen, een uit de rotsen gehouwen trap en een druïdisch ritueel bedoeld om de connectie met de mythologie van het thema Jeugd uit te leggen.

We overnachten weer in hetzelfde hotel in Rennes.

 

Dag 4 – Carnac – De dag van Carnac

Carnac, is bekend vanwege de talrijke prehistorische monumenten die in de omgeving te vinden zijn. Deze monumenten bestaan uit grote stenen of megalieten, in patronen of afzonderlijk opgetrokken. Bekende steenpatronen in Carnac zijn die van Le Menec en Kermario. In totaal resteren er nu nog ongeveer 2600 van de oorspronkelijke naar schatting 11.000 stenen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen alleenstaande stenen, zoals in Frankrijk de menhirs, steencirkels, in Groot-Brittannië de cromlechs en grafheuvels: dolmens of tumuli. Vermoedelijk zijn deze stenen monumenten verbonden met prehistorische sjamanistische rituelen en werd rond 5000 v.Chr. begonnen met de bouw ervan. Daarmee zijn het de oudste bouwwerken in Europa.

De honderden megalieten van CarnacAangenomen wordt dat veel van deze monumenten waren gekoppeld aan rituelen rond de zon en de maan. Het waren zo goed als zeker ook een soort kalenders. De Kelten, die rond 400 v.Chr. in dit deel van Europa arriveerden, maakten gebruik van deze monumenten voor hun religieuze ceremoniën. Hoe de vaak zeer grote stenen op hun plaats werden gebracht is tot op heden grotendeels een raadsel.

Tekeningen die tot 5000 jaar oud zijn verwijzen duidelijk naar de godin aarde of de godheid hemel. Mogelijk een ontmoetingsplaats tussen oude Matriarchale en Patriarchale culturen? Misschien was dit vooral het strijdtoneel tussen de mannelijke en vrouwelijke pool, wederzijdse ontkrachting, macht, overmacht en onmacht. Alles roept hier tot verzoening tussen beide polen, in de eerste plaats de mannelijke en vrouwelijke pool in onszelf. De innerlijke ontmoeting en verzoening tussen de man en de vrouw in onszelf is de laatste voorbereiding voor de ultieme initiatie. Opmerkelijk om in de verhalen van de plaatselijke gidsen-archeologen te merken hoe deze oude megalithische cultuur duidelijk de voorbode is voor de latere bouw van de piramides en de dodencultus in Egypte. Waren de piramidebouwers geïnspireerd door de bouwers van de immense sites in Carnac en omgeving die op hun beurt geïnspireerd werden door de knowhow van het verre Atlantis? Telkens opnieuw merk je hoe onze voorouders via rituelen betrachten om hun oorsprong te herontdekken en de eenheidsverbinding met hun bron opnieuw te kunnen maken.

In Carnac zal een gids ons een rondleiding geven, hetgeen mogelijk meer duidelijk maakt over de oorsprong, de geschiedenis misschien zelfs de bedoeling. Vanzelfsprekend zal er genoeg tijd zijn om de omgeving zelf te onderzoeken en vooral ook te meten met de wichelroede of gewoon te voelen.

Overnachting bij Carnac.

Dag 5 – Van Carnac naar Quimper

Crucuno

Crucuno Solsticial Quadrilateral

Een van de hoogtepunten van onze magische tour is het ervaren van een gigantische megalithische stenen vierhoek, de Crucuno Cromlech genaamd. Het is verbonden met de zonnewende zonsopgangen en zonsondergangen. Het patroon is wat de bouwmeesters een zonnewende vierhoek noemen. Op basis van de breedtegraad van deze vierhoek is met enkele wiskundige berekeningen de perfecte omvang bepaald. Zodra deze bekend is, kan een vierhoek gevormd worden op basis van de zomerzonnewende zonsopgang en zonsondergang en de winterzonnewende met zonsopgang en zonsondergang. Dit is een geheim (dus niet verder vertellen) van de “bouwmeesters”. Deze vorm is in heel veel heilige plaatsen gebruikt om een harmonieuze atmosfeer en plek te creëren. Zo kom je deze vorm heel veel tegen in kerken, waardoor je bijna automatisch een serene (of harmonieuze) rust ervaart.

Iedereen staat om de beurt in het heilige centrum en dan kan je de verbinding tussen hemel en aarde voelen terwijl het je wervelkolom zou moeten reinigen en je vibratie verhoogt, hoger en hoger.

Overnachting in Quimper.

Dag 6 – Quimper – Dag van het geloof

Na het ontbijt vertrekken we naar de kust, naar het zeer oude en bijzondere Klooster van Landévennec, met een uitzonderlijke geschiedenis.

De abdij aan het einde van de wereld, zo staat het klooster van Landévennec bekend. Genesteld in een hoekje van de zeearm van Brest, die nog kilometers het binnenland van Finistère instroomt. De abdij kent een lange en woelige geschiedenis. Bijzonder is dat er op enkele honderden meters van de oude ruïnes enkele tientallen jaren geleden weer een nieuw gebouw verrezen is, waar een groepje monniken het kloosterleven opnieuw opgepakt heeft en de traditie voortzet.

De abdij van Landévennec is een van de oudste kloosters van Bretagne. Volgens de overlevering werd hier al in 485 na Christus een gemeenschap gesticht, door Sint Guénolé. De eerste paar honderd jaar zijn in nevelen gehuld en de geschiedenis kan alleen aan de hand van wat legendes worden opgehelderd. Pas uit 818 dateert de eerste geschreven bron die melding maakt van de abdij. Toch hebben opgravingen uitgewezen dat er in de vijfde of zesde eeuw al een heiligdom op deze plek was, op een steenworp afstand van Gallo-Romeinse overblijfselen.

Beroemde manuscripten

Abdij van LandévennecDe geschiedenis is op z’n zachtst gezegd nogal woelig. Na een periode van groei bereikte het in de negende eeuw een gouden eeuw. Met name beroemd uit die tijd zijn de werken uit het scriptorium. Nog altijd zijn er een handvol fraai versierde manuscripten bekend die uit deze werkplaats afkomstig zijn. Aan de voorspoed kwam abrupt een eind met de inval van de Vikingen. De abdij werd door brand verwoest, de monniken sloegen op de vlucht en stichtten een nieuwe abdij. Halverwege de tiende eeuw keerden de monniken terug en herbouwden ze de abdij, nu in romaanse stijl. Delen van de oude Karolingische kerk zijn terug te zien in het hart van de vernieuwde abdijkerk. Een nieuwe pelgrimage kwam op gang, de relieken van Sint Guénolé bleken met name bij koorts verlichting te kunnen geven.

In de daaropvolgende eeuwen werd de abdij regelmatig opnieuw het slachtoffer van invallen, ditmaal door de Engelsen. Ook raakten de gebouwen regelmatig in verval door een neergang in het kloosterleven en het feit dat de abten niet altijd op de plek zelf meer verbleven. Een kleine opleving was er in de zeventiende en achttiende eeuw, toen de ontginning van de bossen die in het bezit waren van de abdij lucratief bleek. Met de Franse Revolutie kwam er een einde aan het klooster, er waren toen al vrijwel geen monniken meer aanwezig. Roerige tijden dus voor dit klooster en haar bewoners. Aanwezig ten tijde van het Karolingische Rijk en de Merovingen, waarvan sommigen beweren de bloedlijn van Jezus in zich te hebben.

In het museum wordt deze geschiedenis kleurrijk uit de doeken gedaan. Je loopt als het ware door de diverse tijdperken heen en ziet de abdij veranderen, aan de hand van maquettes en vondsten. Na een bezoek aan het museum nemen we ruim de tijd de ruïnes zelf te bezichtigen.

Eglise St. PierreSaint Pierre du Vieux Bourg

Een kleine 30km landinwaarts reizen we tot aan het dorpje Pont-de-Buis-les-Quimerch voor de tweede en laatste stop voor de dag. De Eglise St. Pierre is een prachtige oude kerkruïne met verbazingwekkende kristallijne kosmische hartenergie. We zullen wat tijd doorbrengen met ronddwalen in de ruïnes en afstemmen op de energieën hier waar het hart van opengaat.

Indien er nog tijd is en animo stoppen we ook op de Montagne Saint Michel.

Montagne Saint Michel, oftewel Menez Kronan, de berg van Kronan. Kronan is een Keltische Godheid die de doden welkom heet, een figuur uit de onderwereld dus. Net zoals zijn plaatsvervanger Saint Michel. En naar deze laatste figuur is dan ook – door de Christenen – de in 1672 gebouwde kapel genoemd die boven op de berg staat: Saint Michel de Brasparts.

Volgens overleveringen zou op de plek van de kapel vroeger een oude Keltische tempel hebben gestaan. De Christenen die de kapel in 1672 bouwden maakten dankbaar gebruik van de verhalen die de ronde deden. Immers, ze wisten maar al te goed dat het bouwen van een kerk op een heiligdom de enige manier was om heidense gewoontes uit te roeien. De bevolking moest de kerk dan wel bezoeken. Afijn, zo ontstond dus de Saint Michel de Brasparts. Echter, in tegenstelling tot de verwachtingen, werd de kerk niet veel gebruikt en raakte in verval. Vandaag de dag staat de kerk er weer ‘fier’ bij en is het vooral een ontmoetingsplaats voor pelgrims en wandelaars. Het uitzicht is er adembenemend. Het lijkt op Schotland; uitgestrekte dorre vlaktes, heide, meren, rivieren, rotsen en bossen. Bovenop deze berg zijn ook drie grote zwarte pieken te zien, bestaande uit puntige basaltrotsen. Deze pieken zijn afzonderlijke gesteentes tegenover de rest van de heuvelrug. In de volksmond heten ze ‘Drie Weduwen’ of ‘Drie Heksen’.

Overnachting in Quimper.

 

Dag 7 – Quimper – Dag van de Menhirs

We beginnen de dag met een bijzonder soort hunebed, bij het vlakbij gelegen Allée couverte du Mougau-Bihan. Naast het feit dat het een bijzonder mooi soort hunebed is, heeft het mysterieuze gravures of rotstekeningen en zijn er heel bijzondere energieën meetbaar en voelbaar. Vervolgens reizen we door naar La Dent de St Servais, een majestueuze menhir van 7m hoog in een prachtig magisch bos. Daar kunnen we naast de menhirs genieten van het prachtige bos en wandelen en picknicken.

Na de lunch wachten er nog twee bijzondere plekken. In het buurtschap Tronjoly staat een heilige eeuwenoude eik met fantastische energie. Energie die je mogelijk doet denken aan de duizendjarige linde in Heede (D). Tot slot bezoeken we ook nog de Menhir van Pergat met energie die het hart kunnen openen.

Overnachting op weg naar Rennes

Dag van de Menhirs

Dag 8 & 9 – Van Rennes richting Nederland – Amiens

Deze fantastische reis is alweer voorbij. Van de deelnemers met eigen vervoer nemen we afscheid in Rennes. Voor degenen die met de bus zijn meegereden maken we voordat we in Nederland aankomen nog een tussenstop met overnachting.

We maken nog een stop met overnachting, mogelijk in Saint Malo of vlakbij Mont Saint Michel of nog ergens anders. Even afhankelijk van de tijd en de wensen van eenieder.