Gebruik van energieën bij de bouw van een kerk
Het bouwen van een kerk is een grote klus en geometrie en religie horen absoluut bij elkaar. De rol die aarde-energieën spelen bij het bouwen en ontwerpen van een kerk of kathedraal is het belangrijkste en onbekendste element. De vraag waar het altaar moet worden geplaatst is cruciaal omdat het de hele vibratie en kracht van een kerk bepaalt. Dit punt geeft de energetische kracht, smaak en sfeer aan de hele structuur.
Om een kerk of kathedraal goed te laten functioneren in haar rol van spiritualiteit, genezing en verbinding met het goddelijke, moet ze gebouwd zijn op krachtige aarde-energieën. Zoals we al vaak gezien hebben tijdens wichelmiddagen, blijkt de energie in een kerk vrijwel altijd via dezelfde methodes bepaald te zijn en kloppend volgens de aardstralen en energie van de plek. Niet alleen oude kerken hebben de “juiste energie”. Zelfs kerken van veel recenter datum volgen dezelfde principes om de juiste energie op de juiste plek te krijgen.
Vernoemd
Als je meer te weten komt over de energieën van kerken, zal je merken dat velen zijn genoemd naar de energie van de plaats. Zo hebben Mariakerken meestal een weerklank met liefde en het hartchakra of zijn ze gerelateerd aan vruchtbaarheid. Sint Michael wordt geassocieerd met een speciale gouden draaikolk. Sint Pieter wordt geassocieerd met kosmische energie die uit de hemel komt in plaats van uit de aarde. De naam en de energie van de plek zijn dus belangrijk.
Leylijnen
Leylijnen werden traditioneel gebruikt om kerken te bouwen en meestal vind je een leylijn die over de hele lengte van de kerk loopt. Deze kruist bij het Transept met een of meer kruispunten bij de Apsis, zoals je kunt zien in de tekening. Je kan zien dat er een paar krachtige energetische punten worden gecreëerd door deze kruispunten van leylijnen in de kerk. Omdat het altaar de toon zet voor de hele kerk, had dit kritieke punt een kruising nodig van verschillende (hoge vibratie) leylijnen van goede kwaliteit. Hoe beter en wonderbaarlijker de straling, hoe beter voor de energie van de kathedraal.
Vaak hoefde de bouwmeester niet veel werk te doen om een goede plek te vinden, omdat hij de kerk en het altaar boven een Romeinse tempel of een menhir, dolmen of cromlech (benaming voor een kring van megalieten, zoals Stonehenge) zou plaatsen. Het is een veel voorkomende techniek die door veel culturen over de hele wereld wordt gebruikt.
Saint Jean Pied de Port
Als voorbeeld de kerk in Zuid-Frankrijk, in Saint Jean Pied de Port.
Nadat het punt werd gekozen waar het altaar moest komen, werd een verbinding met de zon gemaakt.
Geometrie verbonden met de zon is de aloude manier om alle heilige gebouwen over de hele wereld te bouwen. Kerken zijn hierop geen uitzondering. Vrijwel alle kerken zijn georiënteerd met de apsis (een halfronde, of veelhoekige, nisvormige ruimte aan een kerk) in het oosten. Maar naast deze oost/west-oriëntatie zijn er meer verbindingen met de zon. Zonnewendes zijn zeer belangrijke tijden van het jaar waarin de richting van de zon omkeert. Als je de reizen van de zon over de aarde volgt, zal je zien dat er een vierhoekige vorm ontstaat. Met deze vierhoekige vorm wordt de Zonnewende vierhoek gevormd. Het werd en wordt gebruikt als de basisvorm om kerken en kathedralen te bouwen.
Kerken kunnen slechts een simpele Zonnewende vierhoek hebben of een heel ingewikkelde vorm. In Jeruzalem, Rome, Efeze zijn Zonnewende vierhoeken gebruikt als een manier om de kerk te verbinden met deze machtige plaatsen. Dynamische vierhoeken verbonden met de gulden snede kunnen worden gebruikt, evenals Zonnewende vierhoeken die zijn verbonden met muzieknoten en chakra’s.
Combinatie van vierhoeken
Voor ons voorbeeld van St Jean Pied de Port heeft de bouwmeester verschillende soorten Zonnewende vierhoeken in zijn ontwerp gecombineerd.
Ten eerste gebruikte hij de Zonnewende vierhoek georiënteerd in de noord-zuid richting. We noemen dit type Zonnewende vierhoek de maanvierhoek of de spirituele vierhoek. Naast elkaar vormen twee van deze vierhoeken de binnenste lengte en breedte van het schip. De zijkant van de vierhoeken hebben betrekking op het derde en zevende chakra. De emotie van het derde chakra is vermengd met de verbinding met de spiritualiteit van het zevende chakra. Het helpt om de energie en sfeer van de kerk te verfijnen. Het interieur is verbonden met de 3 x 4 rechthoek, een beroemde statische rechthoek die sinds het Neolithicum wordt gebruikt in bouwconstructies. Het brengt een element van rust en vrede in de structuur.
Op het eerste gezicht lijkt de apsis een achthoekige figuur, maar de hoeken van de apsis passen in plaats daarvan perfect in een zevenhoekige vorm.
Jeruzalem
De bouwmeester gebruikte ook de verhouding van de Breedtegraad van Jeruzalem om een Zonnewende vierhoek in het voorste deel van de apsis te plaatsen, die de kerk verbond met de Christus-energie. Hij gebruikte ook de elementen vuur en ether, waarbij hij actief kwaliteiten van liefde en tederheid inbracht. Over het algemeen doet de bouwmeester van St Jean Pied de Port goed werk door gebruik te maken van de aardse energieën van de plek. De kerk was goed gepositioneerd en profiteerde van de vortex voor het altaar gebied. Hij gebruikte zonnegeometrie om een sfeer van spiritualiteit te creëren en de meest heilige plaats, de apsis, was een schot in de roos als een plek om verbinding te maken met het goddelijke.
De Zonnewende vierhoek in Chartres
Het Passie glas-in-loodraam in de kathedraal van Chartres. Er zijn weinig duidelijke sporen van de Zonnewende vierhoek in religieuze of openbare gebouwen teruggevonden. Maar sommigen, zoals die in de kathedraal Notre-Dame de Chartres, is wel heel duidelijk. Waarmee duidelijk is dat deze informatie bij de kerk bekend was?
Het Passievenster van de kathedraal, dat zich links van het westelijke roosvenster bevindt, toont duidelijk een zonnewende vierhoek in het paneel die de Transfiguratie voorstelt. Volgens sommigen geven vier van de acht “witte stralen” van dit glas-in-loodraam de hoeken aan van de zonsopgangen en zonsondergangen tijdens de zomer- en winterzonnewende.
In het bovenste deel symboliseren de met geel omrande hoofden van Mozes en Elia de posities van de zonsopgang en zonsondergang bij de zomerzonnewende. In het onderste deel symboliseren de hoofden van de twee apostelen Jacobus en Petrus in bruin omrand de posities van zonsopgang en zonsondergang tijdens de winterzonnewende.
Kerkelijke bouwmeesters
Uit bovengenoemde teksten en voorbeelden blijkt dat er voor heilige plaatsen zoals kerken dus bouwmeesters worden gebruikt. Bouwmeesters die op de hoogte zijn van deze geheime informatie om ervoor te zorgen dat de locatie en afmetingen exact worden bepaald. Waardoor er een harmonieuze, rustige, prettige sfeer ontstaat in het te bouwen gebouw. Tegelijkertijd houden zij er rekening mee dat de aanwezige aardstralen op de juiste plaatsen lopen. Hierdoor worden dan ook “krachtige plekken” gecreëerd, zoals de plek van de kansel of die van het altaar.
In de vele wichelmiddagen hebben we – meestal met een groep – al veel kerken bezocht en allen voldoen aan bepaalde maten en vormen. Waar we allemaal geweest zijn? Klik hier. Vrijwel alle kerken staan oost-west gericht, waarbij de energie uit het oosten komt en de persoon op de kansel als het ware de energie doorgeeft aan de mensen in de kerk. De plaats van de kansel of van het altaar is heel vaak een kruispunt van (positieve) leylijnen. In al die bezoeken aan kerken bleek er één uitzondering, dat was de kerk van Termunten. Achteraf bleek dat die kerk was verbouwd en herbouwd vanwege schade door wateroverlast. De Kansel en de banken waren andersom geplaatst. Hierdoor loopt de energie dus niet de goede kant op. Bij de restauratie hadden ze toch een echte bouwmeester moeten inschakelen.
de Zonnewende vierhoek berekenen